Hlavné ciele environmentálnej výchovy v materskej škole
Environmentálna výchova je :
- výchova o životnom prostredí – učí ako poznávať životné prostredie, rozvíja chápanie prírodných a ľudských systémov a ich interakcií,
- výchova prostredníctvom životného prostredia – znamená opierať sa o životné prostredie ako zdroj učenia, získavania zručností, spôsobilostí (kompetencií). Ťažisko pritom leží na spoznávaní a skúmaní. Životné prostredie má funkciu stimulátora,
- výchova pre životné prostredie – formuje postoje a hodnoty, vedie k individuálnej zodpovednosti a pozitívnemu konaniu.
Cieľom je rozvíjať osobnosť dieťaťa tak, že na elementárnej úrovni bude:
- chápať a hodnotiť vzťahy medzi ním a životným prostredím v jeho okolí,
- chápať potrebu ochrany životného prostredia vôbec,
- získavať pozitívne postoje k ochrane a tvorbe životného prostredia.
Environmentálna výchova v materských školách poskytuje priestor a neohraničené možnosti na vytváranie základov zodpovedného vzťahu človeka k životnému prostrediu. V rámci environmentálnej výchovy sa dieťa v rámci svojich vekových a individuálnych osobitostí oboznamuje s podstatou ekologických zákonitostí, rozvíja si estetické cítenie a formuje humánny a morálny vzťah k ochrane a tvorbe životného prostredia. Získava poznatky,
spôsobilosti, formuje sa jeho hodnotová orientácia, postoje a správanie.
V rámci environmentálnej výchovy materská škola poskytuje dieťaťu možnosť rozvíjať sa integrovane vo všetkých oblastiach rozvoja:
- v oblasti kognitívnej – získať primerané poznatky o ochrane prírody, vypestovať si základné návyky ekologického konania, spoznávať prírodu a jej význam,
- v oblasti sociálno - emocionálnej – rozvíjať emocionálny vzťah k prírode, ochrane života, vnímať krásy prírody, vyjadriť svoje city k okoliu, naučiť sa niesť zodpovednosť za svoje konanie,
- v oblasti perceptuálno - motorickej– rozvíjať zmyslové vnímanie, koordináciu zmyslových a pohybových orgánov, rozvíjať motorické zručnosti a sebaobslužné pracovné návyky potrebné pri ochrane prírody a životného prostredia.
Prostredníctvom zmyslov dieťa nachádza cesty k harmonickému priblíženiu sa k prírode a jej lepšiemu porozumeniu.
Prinášajú mu radosť, očarenie, podporujú rozvoj jeho fantázie.
Metodika predprimárneho vzdelávania