Dieťa a svet - Štátny vzdelávací program pre materské školy
Hlavnou myšlienkou programu je:
- podporovať celostný osobnostný rozvoj dieťaťa,
- aktivizovať a motivovať rozvoj psychomotoriky, poznania, emocionality a sociability,
- rozvíjať tvorivosť a predstavy v každodenných aktivitách,
- pomôcť dieťaťu formovať vlastnú jedinečnosť a životné kompetencie (spôsobilosti).
dennou pedagogickou činnosťou rozvoj osobnostných kvalít dieťaťa v poznaní: samého
seba, sveta ľudí, prírody, kultúry.
Program je integrovaný do štyroch tematických okruhov Ja som, Ľudia, Príroda, Kultúra
Charakteristika tematických okruhov
Z obsahového hľadiska sú tematické okruhy zamerané:

Ja som – na rozvíjanie osobnostných kompetencií, zmyslov, vzťahu dieťaťa k rodine a k okoliu, na sebapoznanie, sebaprezentáciu, na sociálne, emocionálne, motorické a kognitívne vnímanie života dieťaťa (telesný, duševný, duchovný, sociálny a emocionálny život).



Kultúra – na rozvíjanie kontaktov dieťaťa so svetom duševných činností ľudí, rozvoja vnímania a uplatňovania hudobnej, literárnej a výtvarnej kultúry (predmetný svet, svet hry a svet umenia).
Tematické okruhy sa vzájomne prelínajú a dopĺňajú. Plnia sa integrovane
v globálnom a nepretržitom pedagogickom procese.
Každý tematický okruh zahŕňa tri vzdelávacie oblasti rozvoja osobnosti dieťaťa:
- perceptuálno-motorickú (vycvičovaním),
- kognitívnu (vzdelávaním),
- sociálno-emocionálnu (vychovávaním).
Členenie vzdelávacích oblastí je výrazne teoretické. V praktickej rovine sa rozvíjajú
integrovane, sú navzájom prepojené, spolu súvisiace. Tematické okruhy a
vzdelávacie oblasti rozvoja sa interaktívne prepájajú.
Tematické okruhy a vzdelávacie oblasti rozvoja sú prostriedkom na dosiahnutie
špecifických (konkrétnych, operacionalizovaných) cieľov v procesuálnej činnosti.
Pri dosahovaní špecifických cieľov sa rozvíja osobnosť dieťaťa celostne, aj keď je
formulácia konkrétneho cieľa včlenená do niektorej vzdelávacej oblasti rozvoja.
Vzdelávacie oblasti v sebe zároveň v rôznej miere zahŕňajú podoblasti – pohybovú,
zdravotnú, prírodovednú, matematicko-logickú, jazykovú, komunikatívnu, etickú,
vlasteneckú, informačnú, umelecko-expresívnu (hudobnú, výtvarnú, literárnu),
pracovnú, ako aj prierezové témy – osobnostný a sociálny rozvoj, ochranu života
a zdravia, dopravnú výchovu – výchovu k bezpečnosti v cestnej premávke,
environmentálnu, mediálnu, multikultúrnu výchovu, výchovu k tvorivosti, rozvoj
predčitateľskej gramotnosti a gramotnosti vo všeobecnosti, informačnokomunikačné
technológie.
Obsah výchovy a vzdelávania má rámcový charakter. Rozpracúva sa na podmienky
materskej školy v školskom vzdelávacom programe. Detailnejšie sa na základe
poznania aktuálnych rozvojových možností detí konkretizuje v plánoch výchovnovzdelávacej činnosti.
Program rešpektuje:
- rodinu dieťaťa predškolského veku,
- vývinové špecifiká – vývinové zvláštnosti a osobitosti dieťaťa predškolského veku,
- možnosti, predpoklady, schopnosti, zručnosti a vedomosti dieťaťa predškolského veku,
- individuálne potreby, záujmy a postoje dieťaťa predškolského veku,
- prirodzenú aktivitu a experimentovanie dieťaťa,
- špecifiká predškolskej výchovy a vzdelávania,
- vzájomné integrované prepájanie jednotlivých tematických okruhov a vzdelávacích oblastí rozvoja osobnosti dieťaťa,
- činnostný, hrový charakter pedagogického procesu, vykonávaného prostredníctvo hier a výchovno-vzdelávacích činností,
- nutnosť cieľavedomého a systematického pozorovania, diagnostikovania,
- potrebu evalvovania (hodnotenia) pedagogického procesu (hodnotenie detí, učiteľov,autoevalváciu materskej školy).
Vzdelávacie štandardy
Vzdelávacie štandardy pozostávajú z obsahových a výkonových štandardov.
V obsahových štandardoch sa nachádza obsah, ktorý rešpektuje vývinové
potenciality (možnosti) dieťaťa predškolského veku a opiera sa o detskú skúsenosť
a poznanie.
Obsahové štandardy možno chápať ako záväzok pre učiteľa. Obsahujú základný
rozsah učiva, ktorý má dieťa zvládnuť primerane svojim rozvojovým možnostiam
prostredníctvom aktivizujúcich metód.
Obsahové štandardy predstavujú prostriedok vzdelávania detí predškolského veku
a slúžia na rozvíjanie elementárnych základov kompetencií (spôsobilostí).
Výkonové štandardy sú formulované v špecifických (konkrétnych –
operacionalizovaných) cieľoch.
Výkonové štandardy sú koncipované ako cieľové požiadavky, ktoré má dosiahnuť
dieťa na konci predškolského obdobia, aby získalo predprimárne vzdelanie.
Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie